Eerste werkweek - Reisverslag uit Buéa, Kameroen van Marloes en Daphne - WaarBenJij.nu Eerste werkweek - Reisverslag uit Buéa, Kameroen van Marloes en Daphne - WaarBenJij.nu

Eerste werkweek

Blijf op de hoogte en volg Marloes en Daphne

14 Oktober 2012 | Kameroen, Buéa

Zo, de eerste werkweek zit erop.
Maandag zijn we begonnen op de General Ward. Dit is, naast de kraamafdeling, de enige verpleegafdeling.
Mannen en vrouwen liggen niet bij elkaar op de kamer maar zodra je weet dat de bedden bijna tegen elkaar staan en er geen bedgrodijnen zijn vind je dit erg logisch.
De indeling van de dag is als volgt:
- Overdracht in Pidgin (soort Engels maar voor ons niet verstaanbaar)
- Langs alle patienten, verpleegkundigen hebben hier namelijk geen eigen kamers, iedereen zorg voor iedereen!
- Gebed, iedereen doet hier aan mee, er wordt een half uur lang gezongen en een stuk voorgelezen uit de bijbel.
- Bedden opmaken/verschonen, wij hoeven hier niet de patienten te wassen aangezien dit geen 'medische' handeling is dus de familie dit ook prima kan doen! (Zouden ze in Nederland ook in moeten voeren ;).. )
- Wondverzorging, de meeste wonden zijn erg diep en groot (lees gaten) en alles wordt 'heerlijk' met betadine schoongemaakt. Patienten zitten hierdoor aan het plafond tijdens de wondverzorging. Voor ons is dit erg frustrerend omdat er niets tegen de pijn gegeven wordt. Ook niet bij kinderen. Volgens de mensen hier is pijn iets dat weer verdwijnt dus vinden ze het onzin om pijnmedicatie te geven, tanden op elkaar en doorbijten.
Na de wondverzorging zit onze dag erop, inderdaad het is dan half 3!! Ze doen namelijk rustig 1,5 uur over 1 wondverzorging!
Zo af en toe wordt er een operatie uitgevoerd en kunnen we een patient ophalen van de OK, er is inderdaad maar 1 operatiekamer. Dit is een heel komisch gebeuren. Ze kennen hier namelijk geen uitslaapkamer dus halen wij de patient helemaal knock out op. De patient gaat lopend naar de ok als dit mogelijk is dus nemen wij voor de terugweg een brancard mee. Lijkt allemaal nog niet zo spannend maar als je nagaat dat de operatiekamer zich in het andere gebouw bevindt dat hoger op de berg ligt wordt het al wat spannender. Daarnaast moet je door de buitenlucht om van het ene naar het andere gebouw te komen, je loopt dat dus met een patient die nog in hogere sferen is door de buitenlucht een steile heuvel af!! Erg grappig maar het went snel!
De week vloog voorbij en voor we het wisten was het donderdag, onze laatste dag op deze afdeling. We werken namelijk maar 4 dagen zodat we 3 dagen per weekend hebben om iets van het land te zien. Vrijdag zijn we dan ook optijd vertrokken naar Limbe, een plaats hier ongeveer 30 km vandaan en het ligt aan de kust!! Van onze medevrijwilligster kregen we een adresje mee waar een mooi afgelegen strandje was. Na 2 uur reizen met taxi's en busjes waren we op de plaats van bestemming. Een heerlijk strandje dat bij een hotel hoort (hotel was leeg dus wij waren de enige gasten). Heerlijk een dagje aan het strand gelegen en uitgewaaid.
Zaterdag hadden we 's ochtends een korte Pidgin les. Ongeveer 1,5 uur les gehad. Erg leuk en leerzaam maar we zijn het meeste nu alweer vergeten!
Daarna gingen we een kookworkshop volgen bij een weeshuis. Om hier te komen hebben we gebruikt gemaakt van de bike taxi. Heerlijk achterop een motor/brommer, levensgevaarlijk maar leuk :)
Het weeshuis biedt onderdak aan 17 kinderen van verschillende leeftijden. We moesten gelijk aan het werk. Jam schillen (soort aardappel) en kockie beans schoonmaken. Dit was zonder de hulp van de kindjes en Claudia (onze lerares Kameroenees koken) een dagtaak voor ons dus we waren erg blij met de hulp.
Hierna was het tijd om de vis schoon te maken. Eerst de vinnen en schubben eraf, daarna in 4 stukken snijden en tot slot de ingewanden eruit halen. Marloes was erg blij dat ze mee mocht naar het dorp om de kockie beans te malen zodat Daphne de vissen mocht schoonmaken!
Nadat alles gekookt en gestoomd had was het voor ons tijd om te eten. Het smaakte heerlijk alleen hebben wij vriendelijk bedankt voor de vis aangezien ze hier alles van de vis eten dus ook de kop!
Na het eten zijn wij weer vertrokken richting ons huisje.
Vandaag zijn we met een Nederlands stel (die ook voor livebuild hier zijn maar in een andere gedeelte van de stad verblijven) naar de markt geweest. Een echte Afrikaanse markt waar we ook nog 3 blanke Amerikanen ontmoeten. De Kameroenezen wisten niet wat ze overkwam: 7 blanken midden op een Afrikaanse markt! Echt super leuk.
Morgen beginnen we voor een week op de operatiekamers te werken. We zijn erg benieuwd! We hebben er in ieder geval erg veel zin in.

Sorry dat het wat langer duurde voor er weer een bericht kwam maar het is 2 keer mislukt! Zo werkt dat hier met internet.

Dat was het voor nu. Tot de volgende keer!
Groetjes en liefs uit het hete Buea!

• 14 Oktober 2012 - 22:35

Lotte:

Wauuww! Wat gaaf om te lezen..
    Het is wel heel wat anders he, pff wennen ofniet..
    Maar wat bijzonder voor jullie om dat zo mee te maken zeg!!
    Nou ladies geniet ervan en succes v.d week op de ok :)

Liefs en knuffels
    Lot

• 15 Oktober 2012 - 13:40

Maddie:

Heey dames!

Wat fijn om te lezen dat het helemaal goed gaat daar!
    Wat hebben jullie al veel meegemaakt in 1 week!
    Lekker slepen met patiënten de berg af....dat kun je je hier toch echt niet voorstellen.
    Wat een avontuur!

Het feit dat je een soort blanke attractie bent...dat lijkt me idd een aparte gevoel geven ...best gek
    ..Zijn de mensen daar aardig/leuk/gastvrij???? en leuke mensen die bij jullie in het gebouw wonen/leven?

Gaaf dat jullie ook al een kook workshop hebben gedaan en een dagje strand...dat willen wij hier ook wel!
    Ik ben nu al nieuwschierig naar de volgende nieuwsbrief HAHA!

Heel veel succes op de OK deze week!
    Geniet van jullie tijd daar! De tijd vliegt!

Veel liefs!

Maddie

• 15 Oktober 2012 - 15:24

Sabine:

Hoi,hoi,

Wat leuk dat jullie elke week drie dagen vrij zijn om wat van het land te zien,en wat een grote verschillen met hier he,persoonlijk zou een tabletje tegen de pijn wel heel prettig zijn!
    Leuk om jullie een beetje te volgen!
    Geniet er nog van,voor je het weet sta je weer in oldenzaal;-)
    Groetjes Sabine

• 15 Oktober 2012 - 15:25

Marleen:

Heej Marloes en Daphne,

Wow wat een mooie verhalen. Het lijkt me heel speciaal om te zien hoe ze daar werken in een ziekenhuis/omgaan met mensen en hoe hun redenatie is. Pijn gaat over, dus pijnmedicatie is onzin.... Heel indrukwekkend. Goed dat jullie ook lekker genieten, heerlijk strand. Wij hebben alleen maar regen, dus geniet ervan!!! Zijn de mensen wel aardig en gastvrij daar?? Succes op de operatie kamers!! Ik ben benieuwd naar dat verhaal!

Veel liefs
    Marleen

• 15 Oktober 2012 - 18:26

Romy:

nu zit ik hier op een bak terrAs in Malaga waar een jacuzzi en sauna aanwezig is waar je gratis gebruik van mag maken en dan ben ik nog harstikke jarlours op jullie!!! ik ben super blij dat jullie het leuk hebben. laat de spannende verhalen maar komen!!

• 15 Oktober 2012 - 18:27

Jolijn:

Super verhaal weer. Word helemaal jaloers als ik lees over de generaal ware en kraamafdeling. Hahahahaha zeven blanken, die kameroenezen gingen helemaal los hahahahaha. Hoe gaat het met het ' niet douchen' ?

Super veel plezier nog en Mel, het chocolademandje is al klaar hahahahaha

Dikke kus Jolijn

• 15 Oktober 2012 - 19:46

Ilse:

Melllllie,

Mis je ons al? Wij jou wel hoor!! Enneuh, Daphne, wij missen jou natuurlijk ook!!

Wat een leuk verhaal hebben jullie weer geschreven. We kijken al uit naar het nieuwe!!

Lekker genieten nog en nog een paar weekjes, dan zijn jullie alweer thuis.

Heel veel liefs,
    Ilse

En een heeeele dikke kus van Britt

• 15 Oktober 2012 - 19:59

Ilse:

Wat hebben jullie trouwens een hilarisch bedje! Ik had de foto's nog gemist, maar Pip zei net dat je er ook foto's bij had gezet.
    Leuk hoor!!!

Geniet nog lekker! Ik ga lekker op de bank GTST kijken ;-)

XXX Ilse

• 15 Oktober 2012 - 21:37

Mim:

Hallo Mellie (en Daph natuurlijk!)

Wat een hilarisch mooi verhaal!!!!

We smullen hier van jullie avonturen. Ik had jullie wel eens willen zien toen jullie (of eigenlijk jij, Daphne) die vissen aan het schoonmaken waren......!!

En dat verhaal van die patienten die onder narcose de berg afgaan.........wel iets anders als hier in het ziekenhuis, niet??

Leuke foto's ook.....vooral dat bedje.......geweldig!!

Geniet van de tijd die jullie op de OK zijn, zal ook vast zeer indrukwekkend zijn.....we zijn heeeeeeel benieuwd!!

Dikke kus ook van pip,

Let goed op elkaar en geniet vooral zoveel mogelijk......we missen je, Mel (en Daphne natuurlijk ook)....
    Over minder dan 3 weken zien we jullie alweer!!!!!

Mim.

• 18 Oktober 2012 - 19:28

Gonnie En Ellen Thuiszorg:

Hallo Daphne,

Hoe is het met het graan ga je nog investeren?
    Ben je nog iemand tegengekomen?
    Je tijd zit er nog niet op , nog kansen genoeg.
    wie niet waagt blijft altijd maagd.

Hier gaat het wel goed,al missen we je wel.
    Nog veel plezier en doe het rustig aan.

Veel liefs Ellen en Gonnie.

• 19 Oktober 2012 - 18:46

Sabine:

Ha,ha,ha,ha gonnie en ellen ;-)

• 22 Oktober 2012 - 21:09

Annet:

gaaf jongens!! Wat n avontuur wat een verhalen ;-D

Blijf vooral lekker genieten want t vliegt voorbij

Liefs Annet

• 22 Oktober 2012 - 23:36

Nicole:

Hai Dames..

Jullie verhalen zijn erg leuk om te lezen.
    Hopelijk komen jullie gezond & wel terug,
    anders kan ik 'helaas' niet mee op wintersport :P.
    Geniet van jullie leerzame tijd &
    wacht met smart op jullie volgende verhaal :).

Liefs Nicole

• 01 November 2012 - 13:30

Te Lintelo:

Wij genieten van jullie geweldige belevenissen !!! Jammer misschien dat het al weer gauw voorbij is !!
    Tot ziens en een heel goede reis naar O,zaal
    Johan en Piki