We zijn alweer op de helft - Reisverslag uit Buéa, Kameroen van Marloes en Daphne - WaarBenJij.nu We zijn alweer op de helft - Reisverslag uit Buéa, Kameroen van Marloes en Daphne - WaarBenJij.nu

We zijn alweer op de helft

Blijf op de hoogte en volg Marloes en Daphne

22 Oktober 2012 | Kameroen, Buéa

Het is zover, de derde werkweek is ingegaan en dat betekend dat we over de helft zijn. Ja mensen, over 2 weken zijn we terug en hoeven jullie ons niet langer te missen! :)

Vorige week hebben we de hele week meegewerkt op de OK. Het was er rustig maar toch hebben we verschillende operaties gezien, zoals het verwijderen van de blindedarm, een navelbreuk, een keizersnee en het verwijderen van schroeven en een plaat uit het bovenbeen. Bij deze laatste patiente stopte halverwege de operatie haar hart ermee. Een van de operatie-assistenten begon met hartmassages en de chirurg ging rustig door met waar hij mee bezig was, erg grappig om dit op de Afrikaanse manier mee te maken: zonder monitoring, alarmen die afgaan en alles op je dooie gemakje! Uiteindelijk werd de vrouw toch op een normale manier wakker en zagen we haar de volgende dag alweer door het ziekenhuis sjokken. Het is dus allemaal gelukkig goed afgelopen.
Ook was er een patient met buikklachten, dus blindedarmontsteking. Maar na het openen van de buik bleek deze patient helemaal geen blindedarm meer te hebben! Deze was er in het verleden al eens uitgehaald dus werden de klachten gelinkt aan de verklevingen in de buik die de patient had opgelopen na een vorige operatie.
Ook een leuk feitje: Als ze je eenmaal in de buik opereren wordt gelijkertijd preventief de blindedarm verwijderd! Achja, waarom ook niet?

Vorige week maandagmiddag zijn we naar Kumba geweest, een plaats 1,5 uur rijden van Buea. Sister Louisa had ons daar uitgenodigd om een ander Katholiek ziekenhuis te bekijken. Het was een klein (ja, nog kleiner dan het ziekenhuis waar wij in werken) maar erg mooi ziekenhuisje waar we een rondleiding kregen van de arts, ook meteen de enige dokter in dat ziekenhuis. Daarna gingen we nog even op bezoek bij het klooster waar alle "sisters" opgeleid worden. Erg leuk om te zien!
Donderdag werden we uitgenodigd door een collega om bij haar te eten. Wat een schok toen we haar huisje zagen, niet groter dan bij ons een slaapkamer. Het was 1 vierkant betonnen hokje waar een bed, 2 bankjes, een tafel en een gasfornuisje ingepropt stonden. De wc en 'douche' werd gedeeld met de omliggende huisjes. En dan te bedenken dat ze 5 dagen in de week werkt en dit alles is dat ze kan veroorloven en toch ons uitnodigd en heerlijk voor ons kookt. Onverwacht kwamen haar zusje en een andere collega ook nog langs dus was het huisje helemaal propvol! Met z'n allen toen nog heel Hollands yatzee gespeeld, erg gezellig en leuk om te zien hoe fanatiek ze waren.
Afgelopen zaterdag weer heerlijk naar de kust geweest. Dit keer niet aan het strand gelegen maar lekker door Limbe geslenterd. Als lunch pizza gegeten bij de dierentuin. Hier is namelijk een 'luxe en duur' restaurant. Wat hebben we genoten van een 'westerse' pizza!
Gisteren hebben we ons helemaal uitgeleefd aan het enige zwembad in Buea. Heerlijk!
Er kwamen al snel meerdere bezoekers (uiteraard Kameroenezen) voornamelijk mannen die overduidelijk nog nooit zwemles hebben gehad. Een enkeling wist zich wild spartelend voort te bewegen maar de meesten hielden zich aan de kant vast of vermaakten zich in het pierenbadje, jawel, volwassen mannen! Wat een komisch gezicht!

Vandaag zijn we begonnen om de kraamafdeling. Hier vertellen we in ons volgende verhaal meer over!

Tot de volgende keer!

Liefs..

• 22 Oktober 2012 - 21:21

Kim Weppelman:

Heey meiden!

Wat een super leuke verhalen!! :D
    Geniet nog even van alweer de laatste weken!!!
    Ben super benieuwd naar al jullie foto's!

Tot snel!

Liefs + dikke knuffel Kim

• 22 Oktober 2012 - 21:42

Kim:

wat fantastisch om jullie verhalen te lezen!!! Echt geweldig geniet nog van jullie laatste tijd daar en zie uit naar jullie volgende verhaal!!

liefs kim

• 22 Oktober 2012 - 21:49

Mim:

Hoi meiden,

Wat ontzettend leuk om weer wat van jullie te horen!
    Erg leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken!
    Geniet er nog maar lekker van..... jullie zijn al over de helft.

We wachten vol spanning op het volgende verhaal......

Hele dikke kus, ook van pip,

Pas goed op elkaar.......

Mim. XXXXXX

• 22 Oktober 2012 - 23:05

Agnes:

hallo,

ik heb ook jullie verhalen gelezen. Wat lijkt het dan dichtbij. Wat jullie daar meemaken, niet te filmen zeg.Geniet nog van de laatste weken.

groetjes Agnes

• 23 Oktober 2012 - 11:26

Trotse vader Erik!
    Knap werk Marloes ( en natuurlijk ook Dapne).
    Het is ( gelukkig ) bijna weer 5 november.
    Blij jullie dan weer te zien!

xxxx

• 23 Oktober 2012 - 11:26

Trotse vader Erik!
    Knap werk Marloes ( en natuurlijk ook Dapne).
    Het is ( gelukkig ) bijna weer 5 november.
    Blij jullie dan weer te zien!

xxxx

• 23 Oktober 2012 - 11:28

Hoe trots kun je zijn!
    Staat er zelfs twee keer!

• 23 Oktober 2012 - 11:28

Hoe trots kun je zijn!
    Staat er zelfs twee keer!

• 24 Oktober 2012 - 11:15

Karen:

Mellus en Daphne!

Wat een leuke verhalen om te lezen zeg! Super leuk geschreven! De vorige verhalen ook al (maar toen was k vergeten om een reactie te plaatsen, oh wat dom). Jullie maken weer wat mee daar in het mooie Afrika. Wat grappig zeg van die blinde darm haha, typisch. Heb je ook nog leuke verhalen over totaal repturen of ontplofte darmen Mellus?;-) Wat een verschil idd met de gang van zaken in Nederland, ik zie het al helemaal voor me!

Nou dames geniet nog even, de tijd gaat snel en jullie avontuur is zo voorbij!
    Veel plezier, geniet van alle gekke dingen in Afrika en pas goed op elkaar!!

Liefs Karen

• 24 Oktober 2012 - 18:44

Jolijn:

Haha operaties in Afrika zijn echt de beste...... Super dat mee te mogen maken! En vet leuk dat jullie waren uitgenodigd in een collega! Ja over twee weken teug, zin in.

Geniet er nog van!!!!

Dikke kus Jolijn

• 25 Oktober 2012 - 08:57

Marleen:

Heej Marloes en Daphne,

Wat een super gave verhalen!! En onvoorstelbaar wat een andere wereld! Gaaf wat jullie allemaal mee maken! Veel plezier en succes op de kraamafdeling! Ben benieuwd naar die verhalen!

Lfs mleen

• 25 Oktober 2012 - 13:53

Mim:

Heyyyyy,

Ik zag nu pas de foto's........wat gaaf!!!
    Pizza ziet er goed uit!! En Yathzee spelen, leuk hoor!
    En die loodjas die Daphne daar draagt....die heb ik wel 1000x aangehad in het ziekenhuis!!
    Gave deur ook.....bij ons zit er lood in de deuren.....misschien in Kameroen een loodveter in het gordijntje?? Super te gek!

Geniet er lekker van....niemand kan deze ervaring van jullie afnemen!!

XXXXXX mim

• 25 Oktober 2012 - 19:02

Hermine:

Hallo dames.

Wat gaat het snel jullie zijn al over de helft, nu reageer ik pas.
    Kom je nog enge beesten tegen.
    Heb onder tussen wel regelmatig de verhalen gelezen.
    Wat een belevenis. Dan zijn 6 weken ook zo voorbij.

Geniet ervan. Wat zal het hier een rijkdom? zijn als je het met daar vergelijkt.
    Je huis hier is een paleis.

Veel succes daar. Tot snel.

Liefs Hermine.

• 29 Oktober 2012 - 20:45

Marije:

Nog een klein weekje!

Geniet zo lang het nog kan!!

Xxx